Istanbulin sopimus, yleissopimus naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta täyttää 10 vuotta. Palvelut ja tuki ovat parantuneet, mutta väkivallan määrä ei ole juuri vähentynyt näiden vuosien aikana.
Keskiajalla
1200-luvun Ruotsissa laadittiin ensimmäinen naisrauhaa turvaava laki. Suomen ylipäätään
vanhin asiakirja on vuonna 1316 annettu kuninkaan turvakirje Karjalan naisille,
jossa kielletään naisiin kohdistuvia väkivallantekoja ja vuoden 1734
rikoslaissa oli oma lukunsa Waimowäen rauhasta. Näistä aikanaan edistyksellisistä
säätelyistä huolimatta kuitenkin suuri osa seksuaalisesta häirinnästä,
hyväksikäytöstä ja väkivallasta jäi näkymättömiin uhrin häpeän ja erilaisten valta-asetelmien
vuoksi. Vielä 1800-luvulla oli yleistä, että esimerkiksi väkisinmakaamisista
sovittiin eikä niitä viety käräjille. Uhripalveluista ei ollut tietoakaan.
Ainutlaatuinen
henkiä pelastava sopimus voimaan
Hypätään
ajassa eteenpäin vuoteen 2011. Toukokuun yhdestoista päivä, kirsikkapuut
kukkivat Istanbulissa ja suurlähettiläät jonottavat iloisesti jutustellen
allekirjoittamaan uutta Euroopan neuvoston yleissopimusta naisiin kohdistuvan
väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta. Sopimus tunnetaan
Istanbulin sopimuksena ja se on ensimmäinen
nimenomaisesti tätä teemaa sääntelevä kansainvälinen ihmisoikeussopimus. Se on
merkittävä asiakirja. On syytä juhlaan. Maraschinokirsikat kelluvat laseissa.
Ironista kyllä, 10 vuotta myöhemmin juuri Turkki
on ilmoittanut eroavansa sopimuksesta ja ”reippaita” tukijoitakin sopimuksesta eroamiselle
ja naisten aseman heikentämiselle kansallisesti löytyy muualta Euroopasta.
Mutta se on toisen tarinan aihe.
Sopimus
tuli Suomessa voimaan 1.8.2015. Edeltävässä eduskuntakäsittelyssä päähuomio keskittyi rahoitukseen,
turvakotien määrään, palvelevan puhelimen perustamiseen ja kansalliseen
koordinaatiorakenteeseen. Suuria intohimoja, tai mielenkiintoakaan, sopimus ei
herättänyt (7 edustajaa 156:sta paikalla olleesta käytti puheenvuoron)[1]. Omaa
rahoitusta sopimuksen täytäntöönpanolle ei pyydetty, eikä annettu, vaikka THL
arvioi suorat kustannusvaikutukset 40 miljoonaan euroon/vuosi. Valiokuntakuulemisissa
asiantuntijat kiinnittivät huomiota siihen, että ehdotettu minimitasoinen
täytäntöönpano oli ristiriidassa
Suomen kansainvälisen naisten oikeuksia ja tasa-arvoa korostavan politiikan
kanssa. Huolta aiheutti myös se, että väkivallan yleisyydestä huolimatta
tutkittua tietoa ei juuri ollut etenkään kunniaväkivallasta ja
pakkoavioliitoista tai rikoslain soveltamisesta henkiseen väkivaltaan.
Eteenpäin
kohti turvallisempaa elämää!
Vuosi
2021. Alkuvuodesta on asetettu jo järjestyksessä toinen valtioneuvoston naisiin
kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastainen toimikunta (NAPE) vuosille
2021-2025 koordinoimaan toimintaa. Oikeusministeriö on julkaissut
hallitusohjelman mukaisen Naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelman
vuosille 2020–2023. Seksuaaliväkivallan uhrin tukikeskuksia (SERI) on avattu
vuoden 2017 jälkeen kahdeksan. On avattu 24/7 auki oleva ilmainen ja usealla
kielellä palveleva Nollalinja chatteineen. On virtuaaliturvakotikin. On
viranomaiskoulutusta, on kampanjoita, on tilaisuuksia ministeriöiden ja
tutkimuslaitosten järjestäminä ja koronapandemian aikaan verkossa lähes viikoittain.
On raporttia, julistusta, selvitystä, tutkimusta, tilastoa ja vaikka mitä. On
palveluja ja tukea uhreille, tekijöille ja lapsille, jotka ovat joutuneet
sivustakatsojiksi. On rahoitustakin. Valvontaakin on kehitetty, pienin askelin.
Paljon on tehty ja tehdään. Edistys on käsin kosketeltavaa, mutta….
Yli
40% naisista Suomessa joutuu väkivallan uhriksi lähisuhteessaan elämänsä aikana
Noin
50.000 naista Suomessa kokee väkivaltaa lähisuhteessaan vuosittain ja 15-30
menettää henkensä. Vasta nyt on julkisuudessa havahduttu moniin tekomuotoihin,
joita ns. suuri yleisö ei ole edes ehkä tiedostanut. Kirsikkapuille pohjolan
talvi on liian ankara.
Tiesitkö
sinä taloudellisesta väkivallasta tai ikääntyneisiin kohdistuvasta medikaalisesta
väkivallasta jossa kieltäydytään antamasta tarpeellisia lääkkeitä? Tai että
vammaiset tytöt ja naiset kokevat väkivaltaa 2-3 kertaa useammin kuin
ei-vammaiset tai että yli 20 % ikääntyneistä naisista kokee henkistä väkivaltaa
puolisonsa toimesta ja yli puolet heistä ei koskaan edes kerro siitä
kenellekään? Mitä tiedät maahanmuuttajanaisten tai huostaanotettujen tyttöjen
kokemasta väkivallasta? Kunniaväkivallasta? Oletko koskaan pysähtynyt
ajattelemaan uskonnollisten yhteisöjen naisten kokemuksia väkivallasta, entä
päihdeongelmaisten tai kodittomien naisten tilannetta? Mihin arvelet tässä
kuviossa sijoittuvan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat? Ja
digitaalisessa maailmassakin on monia väkivallan muotoja naisvihaa ruokkivista videopelien
väkivaltafantasioista, naispolitiikkoihin kohdistuvaan verkkohäirintään tai
vaikka kumppanin sosiaalisen median tilien ja sähköpostienkontrolloimiseen ja
puhelimen käytön vahtimiseen.
Joka kolmas nainen maailmassa on kohdannut
fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa, ja joissain maissa luku nousee jopa 70
prosenttiin. Miksi?
Naisiin kohdistuva väkivalta on
ihmisoikeus-, tasa-arvo- ja käytösongelma. Mutta ennen kaikkea se on
asenneongelma. Tytöttely, naisviha, raskaussyrjintä, yleinen pöyristyminen me
too-liikkeestä ja esimerkiksi naisten työllistymistä ja yhteiskunnallista
osallistumista tukevien toimien vähättely ovat osa maailmalta meillekin leviävää
anti-gender-liikettä. Liian monen mielestä naisen paikka ei ole kaikkialla.
Liian monen mielestä se on siinä mihin se manipulaatiolla, kontrollilla tai
nyrkillä asetetaan. Ja aivan liian harva tätä paheksuu. Tämän muuttamiseksi
roolinsa on niin vanhemmilla, kouluilla, harrastuksilla, työpaikoilla,
viranomaisilla, poliitikoilla kuin mediallakin. Tietoisuuden lisäämisen,
riippumattoman seurannan ja säännöllisen raportoinnin lisäksi tarvitaan
osaavaa ja tehokasta valvontaa, uhrien tukemista ja tekijöiden rankaisemista.
Kaikilla on roolinsa, ja vain yhdessä saadaan tuloksia aikaan.
Ihmisoikeuskeskus ja sen ihmisoikeusvaltuuskunta ovat muiden toimijoiden ohella
useita kertoja antaneet suosituksia naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja
Istanbulin sopimuksen täytäntöönpanosta[2]. Erityisesti
koronapandemian kavennettua elinpiiriä, väkivalta on tullut yhä useamman naisen
elämään. Tämänkin vuoksi väkivallan eri muotojen tunnistamista ja siihen
puuttumista on kehitettävä, uhrien matalan kynnyksen tukimuotoja lisättävä ja
palvelujen saatavuus on taattava koko maassa ja eri taustaisille ihmisille pitkistäkin
etäisyyksistä huolimatta.
Istanbulin
sopimus täyttää kymmenen vuotta. Maailmassa
on tapahtunut paljon sopimuksen hyväksymisen jälkeen. Hyvä niin. Mutta kaksi
asiaa on pysynyt vakiona. Naisiin kohdistuva väkivalta elää ja voi hyvin ja
kirsikkapuut kukkivat aina jossain. Istanbulissakin?
Milloin tytöt ja naiset voivat elää ilman
väkivallan pelkoa? Milloin saamme laittaa kirsikat kakun koristeeksi ja
juhlistaa naisrauhan toteutumista?
Leena
Leikas on seurannasta vastaava asiantuntija Ihmisoikeuskeskuksessa (NHRI) ja pysyvä
ulkopuolinen asiantuntija valtioneuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan
vastaisessa toimikunnassa (NAPE) 2021-2025.
Kirjoitus
on osa NAPE-toimikunnan blogisarjaa, jossa kerrotaan Istanbulin sopimuksen eli
naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja
torjumisesta tehdyn Euroopan neuvoston yleissopimuksen vaikutuksesta ja
kansallisesta täytäntöönpanosta eri näkökulmista.
Linkkejä
Istanbulin sopimuksen 10-vuotissivusto https://www.coe.int/en/web/istanbul-convention/10th-anniversary
GREVIO-asiantuntijakomitean
raportti Suomen tilanteesta ja suosituksia 2019 https://1586428.168.directo.fi/@Bin/80a204e5c1df73347221d8f51d9d198e/1620633363/application/pdf/8238232/GREVIO%20report%20on%20Finland.pdf.pdf
Euroopan
neuvoston monitorointisivu-Suomi https://www.coe.int/en/web/istanbul-convention/finland?p_p_id=56_INSTANCE_hXkoY75OGWcN&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-4&p_p_col_pos=1&p_p_col_count=2
Ihmisoikeuskeskuksen
Istanbul-sopimus-sivu https://www.ihmisoikeuskeskus.fi/seuranta/maaraaikaisraportointi-yk-en/raportoinnin-aikataulut/en-naisiin-kohdistuva-vakivalta/
Asian
käsittelytiedot eduskunnassa (valiokuntasivu) https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiat&docid=he+155/2014#asianKasittelyValiokunnassa
Ihmisoikeuskeskuksen lausunto ehdotetusta naisiin kohdistuvan väkivallan raportoijasta ja sen sijoituspaikasta 2021 https://1586428.168.directo.fi/@Bin/aa316ef6728f0f278dfae9cded40fcd6/1620633181/application/pdf/10255445/IOK-%20NKV-raportoija-luonnos%20YVV-lain%20uudistus%202021-final.pdf
[1]
Eduskuntakeskustelu
sopimuksen käsittelyn yhteydessä https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=PTK+89/2014+ke+p+3
[2] 2018 https://bit.ly/3xUE6DH, 2019 https://bit.ly/3hb42oB , 2020 https://bit.ly/3ya3t4u,